A német két tannyelvű program
A német két tannyelvű program iskolánkban 1999-ben indult. A célunk az volt, hogy a gyerekek az anyanyelv elsajátításához hasonlóan minél korábban elkezdjék a német nyelv tanulását.
Általánosan elfogadott nézet, hogy minél korábban kezdenek a gyerekek idegen nyelvet tanulni, annál sikeresebb nyelvhasználók lesznek később, hiszen a kisgyermek korban megkezdett tanítással lehet megalapozni a nyelvtudás iránti igényt és a nyelvi alapok elsajátítását. Ezért különösen nagy a felelősségünk abban, hogy elindítsuk a tanulókat a nyelvtanulás útján.
A két tanítási nyelvű oktatás célja, hogy az anyanyelvi és az idegen nyelvi tudást kiegyensúlyozottan fejlessze, ezáltal a tanulók alkalmassá váljanak arra, hogy tanulmányaikat akár magyarul, akár idegen nyelven folytassák, illetve szakmájukat mind a két nyelven gyakorolják. Az iskolánkban folyó idegennyelv-oktatásunkkal szeretnénk elérni, hogy tanulóinknak a mindennapi életben jól alkalmazható idegennyelv tudást biztosításunk. Az élet egyre több esetben igényli a nyelvtudást, számtalan olyan helyzet van, amelyben idegennyelv-tudás nélkül nem, vagy csak alig lehet boldogulni. Ezért ma igen magas a nyelvtudás társadalmi értéke, és kiemelten fontos az idegen nyelv magas színvonalú elsajátítása.
A tanulók első évfolyamtól minden nap tanulják a németet, mint idegen nyelvet. Az órák csoportbontásban folynak. Ezt egészíti ki a német nyelven tanított tantárgyak oktatása. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a kiscsoportos német nyelvtanuláson túl, a tanulók néhány tantárgyat magyarul és németül is tanulnak. Kisiskolás korban – az életkori sajátosságoknak megfelelően – a tevékenységekhez kapcsolódó készségtárgyakat, majd a kommunikációra sok lehetőséget nyújtó természettudományi tárgyakat és a történelmet tanulják két nyelven a diákok. Ezzel is bővül a szókincsük és naponta használják a német nyelvet. Két nyelven gondolkodnak, egyszerre fejlődik anyanyelvi és német szókincsük
Német nyelven, ill. két nyelven tanított tantárgyak:
- első évfolyamon: rajz, ének, testnevelés (az 5-ből 1 tanítási óra)
- második évfolyamon: rajz, ének, testnevelés (az 5-ből 1 tanítási óra)
- harmadik évfolyamon: rajz, ének, környezetismeret
- negyedik évfolyamon: rajz, ének, környezetismeret
- ötödik évfolyamon: célnyelvi civilizáció, természettudomány, történelem
- hatodik évfolyamon: célnyelvi civilizáció, természettudomány, történelem
- hetedik évfolyamon: célnyelvi civilizáció, földrajz, történelem
- nyolcadik évfolyamon: célnyelvi civilizáció, földrajz, történelem
Az oktatásról
A 6-7 éves gyerekek életkori sajátossága a kíváncsiság, a nagyfokú tanulási kedv, és a közlési kényszer. Mindez „kellő alapot”, kedvező feltételeket nyújt a korai nyelvtanuláshoz. Számukra a tanulás is csak egyfajta játék, ezért a program legfőbb alapelve a játékosság. A nyelvi elemeket a gyerekek konkrét tevékenységeken keresztül ismerik meg. A nyelvi órák rendszeres kísérői ezért a mozgás, zene, ritmus, tánc és a manuális tevékenységek. A gyerekek csak hallás után tanulnak, az óravezetés német nyelven folyik.
Az 1-2. osztályban folyó játék-beszélgetés órákon a fő feladat a beszéd a szókincs egyidejű fejlesztésével.
Az írás-olvasás tanítása a 2. évfolyam 2. félévében kezdődik, majd a 3-4. évfolyamokon folytatódik. Az alapozó szakaszban elsajátított szókincset tovább bővítjük, szóbeli és írásbeli szövegalkotást is tanítunk.
A felső tagozaton a nyelvtudás megszilárdítására helyezzük a fő hangsúlyt. A nyolcadik évfolyam végére a B1-es szintű nyelvtudás megszerzése az elvárás. Legfelkészültebb tanulóink 8. évfolyam végén, illetve a középiskola 9-10. osztályában sikeres német B 2-es (azaz középfokú) komplex nyelvvizsgát tesznek. A gimnáziumunkban továbbtanuló diákok közül többen már érettségi előtt két középfokú nyelvvizsgával, néhányan felsőfokú nyelvvizsgával rendelkeznek. Összességében a két tannyelvű oktatásban részesülő diákjaink többsége eredményes nyelvvizsgát tesz. Ugyanakkor tanulóink rendszeres és sikeres résztvevői az országos nyelvi versenyeknek is.
Farkasné Turján Mariann idegen nyelvi munkaközösség-vezető